Wednesday 19 May 2010

Aqsa Syarif bersama Rombongan Kapal LL4-Gaza





Dr Selamat Aliman (Ahli Lembaga Aqsa Syarif) adalah salah seorang yang terpilih di dalam rombongan Kapal Lifeline-4-Gaza dari sejumlah sukarelawan Malaysia dibawah IHH tidak termasuk media seramai 7 orang sahaja setakat ini. Penambahan bilangan mungkin berlaku dan masih di dalam perbincangan. Dua orang lagi di bawah Free Gaza Movement akan turut serta di dalam Kapal.

Sekiranya program berjalan seperti dirancang, sukarelawan yang semuanya berjumlah 600 orang dari 54 negara akan berada di bumi Gaza selama seminggu. Dalam tempoh itu, para sukarelawan akan dibawa melawat dan bertemu dengan pengendali projek-projek yang pernah ditaja/sumbang sebelum ini. JIM pernah menghulurkan sumbangan sebanyak USD50,000 untuk pembinaan semula makmal universiti islam Gaza yang dibom Israel. Sebuah Yayasa dari Malaysia difahamkan akan membawa secara tunai sebanyak RM450,000 sebagai memenuhi komitmen kepada projek mereka yang sedang berjalan.

Satu jawatankuasa sebagai sebahagian daripada sistem sokongan kepada team sukarelawan IHH di Malaysia telah ditubuhkan. Jawatankuasa ini akan berperanan mengambil langkah-langkah yang perlu sekiranya berlaku sesuatu ke atas team sukarelawan yang menyertai rombongan. Jawatankuasa ini dianggotai oleh semua NGO dan agensi-agensi yang terlibat dalam misi ini. JIM/PACE akan diwakili oleh akh Dr Hafidzi, AQSA SYARIF oleh PM Dr Mohd Zin, dan VPM oleh Pn Noorazian. Penyelaras adalah dari Yayasan Amal manakala SU dari Haluan.

Keberangkatan pada tengah malam Selasa 17hb Mei di KLIA. Rancangan yang dipersetujui ialah untuk singgah di Damsyik dan kemudian bertolak mengikut jalam darat ke Antalia, Port City di mana berkumpulnya semua kapal-kapal dari Turki sebelum menuju ke Cyprus dan InsyaAllah ke Gaza. Pelayaran ke Gaza insya Allah manggambil masa 15 jam. Tetapi dalam misi ini tidak siapa yang pasti.

Semoga Misi ini berjaya mencapai matlamat. Allahu Akbar.

No comments:

Post a Comment