Monday 7 June 2010

12 Sukarelawan di hargai dan disokong

Kata-kata pemimpin keatas sukarelawan Flotilla Misi Kemanusiaan gaza Mei 2010

"Lantaran itu, saya, bagi pihak kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia ingin menegaskan bahawa kumpulan 12 ini bukannya penjenayah mahupun penceroboh sebaliknya mereka adalah wira-wira Malaysia. Sesungguhnya keberanian kumpulan 12 ini yang sanggup menghadapi bahaya muncung senjata demi matlamat dan prinsip yang tulus murni akan suatu hari nanti tersepuh dengan tinta emas dalam susur galur sejarah negara. Hakikatnya, kita mengiktiraf mereka semua sebagai pejuang kebebasan sejati yang amat dibanggakan." (Perdana Menteri di dalam Pembentangan usul di Parlimen).

Perasaan gembira tersebut turut dikongsi oleh Syarifah Mahiza Syed Abd. Kadir, 47, yang ternyata gembira dengan kepulangan suaminya yang merupakan wakil dari Aqsa Sharif, Hasanuddin Mohd. Yunus.

"Saya sangat bersyukur kerana suami saya berada dalam keadaan sihat dan tidak mengalami sebarang kecederaan yang teruk kepada dirinya.

"Saya sentiasa menyokong perjuangan suami saya agar semangatnya tidak patah kerana misi memberi bantuan kepada penduduk Gaza masih belum selesai," kata ibu kepada tujuh anak itu. (Utusan on-line)

Relawan Gaza Asal Malaysia di Sambut Bak Pahlawan

Sepang (Voa-Islam.com) - Seperti halnya relawan Turki yang di sambut bak pahlawan oleh ribuan warga dan wakil pemerintahan negara tersebut saat mereka kembali dari penahanan Israel, 12 orang relawan Malaysia yang juga berada di kapal Mavi Marmara saat penyerbuan brutal pasukan Israel, disambut bak pahlawan saat kembali ke tanah air mereka hari Ahad lalu. Ke-12 orang relawan tersebut tidak hanya di sambut oleh keluarga dan kerabat, namun juga oleh wakil perdana menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin yang bertindak sebagai perwakilan pemerintah Malaysia.

Warga negara Malaysia yang kembali setelah melalui pengalaman mengerikan di kapal Mavi Marmara, disambut dengan sangat gembira ketika mereka akhirnya mendarat di tanah air mereka.

Ke-12 relawan diberi penyambutan layaknya pahlawan di Bandara Internasional KL (KLIA) kompleks Bunga Raya kemarin oleh sekitar 300 orang yang terdiri dari perwakilan pemerintah, keluarga, teman dan anggota organisasi non-pemerintah (LSM), yang telah menunggu dengan cemas kedatangan mereka sejak 04:15.

Di antara yang pertama kali menyambut mereka saat mereka berjalan memasuki kompleks pada pukul 06:15 adalah Wakil Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang terlihat memeluk mereka dengan hangat.

..Di antara yang pertama kali menyambut mereka saat mereka berjalan memasuki kompleks pada pukul 06:15 adalah Wakil Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin,

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berpose dengan relawan Malaysia yang pulang Minggu setelah pembebasan mereka dari tahanan Israel. Mereka berada di kapal bantuan kemanusiaan 'Mavi Marmara' ketika diserang oleh pasukan Israel saat dalam perjalanan ke Gaza.

Didampingi Menteri Luar Negeri Datuk Seri Anifah Aman, kelompok tersebut tiba pukul 5:39 dengan Penerbangan Malaysia Airlines MH301 dari Istanbul, Turki.

Penasihat organisasi Perdana Global Peace Datuk Mukhriz Mahathir juga hadir dalam penyambutan.

Setelah doa dilakukan, para relawan itu dipeluk dan dicium oleh anggota keluarga mereka, beberapa di antaranya bahkan menangis dalam sukacita.

Kemudian, kelompok itu undang untuk jamuan sarapan pagi yang diselenggarakan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan istrinya Datin Seri Rosmah Mansor di kediaman pribadi mereka di Jalan Langgak Duta.

..Dr Syed Muhammad Halim mengatakan bahwa ia harus mengesampingkan perasaan pribadi untuk mengobati dua pasukan komando Israel yang menderita luka-luka

Relawan Noorazman Mohd Syamsuddin mengatakan dalam konferensi pers di KLIA bahwa dia akan pergi melalui mimpi buruk tersebut "dalam sekejap mata" sehingga orang-orang Palestina dapat memiliki bantuan yang dikirimkan kepada mereka.

"Salah satu hal yang tergores dalam pikiran saya adalah ketika Nicci Enchmarch, seorang relawan dari Viva Palestina, ditembak di dahi dan ia benar-benar berada di sampingku. Luka tembak tersebut menembus keluar belakang tengkorak dan istrinya menggendongnya dalam pelukannya saat dia meninggal, "katanya.

Noorazman berada di antara mereka yang terlibat dalam serangan sebelum fajar hari Senin lalu oleh pasukan Khusus Israel terhadap Marmara Mavi, yang membawa bantuan untuk warga Palestina di Gaza.

Warga Malaysia lainnya adalah Dr Syed Mohd Al Arba Syawal, Dr Syed Muhamad Halim Syed Hassan, Dr Selamat Aliman, Jamaluddin Elias, Al Hilmi Suhaimi Hussain, Mohd Nizam Mohammad, Mustafa Mansor, Abdul Halim Mhd Redzuan, Hasanuddin Aqsi Assarip, Ashwad Ismail dan Shamsul Kamal Latip.

Noorazman mengucapkan terima kasih kepada pemerintah dan Wisma Putra untuk menjamin pemulangan mereka segera dari pusat penahanan Israel.

Sementara itu Dr Syed Muhammad Halim mengatakan bahwa ia harus mengesampingkan perasaan pribadi untuk mengobati dua pasukan komando Israel yang menderita luka-luka.

"Ada anggota kelompok yang ingin melampiaskan kemarahan mereka dan menyerang dua tentara tersebut, tapi aku memperingatkan mereka untuk tidak melakukannya karena mereka terluka. Tidak mudah untuk mengendalikan emosi seseorang dalam situasi seperti itu, "katanya. (ts)


Kekejaman Israel: Ahli Parlimen desak tindakan tegas, Kedah sokong usul [Utusan online]

KUALA LUMPUR 7 Jun - Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), pakatan pembangkang dan Bebas sebulat suara menggesa kerajaan supaya mengambil tindakan susulan lebih tegas bagi memastikan Israel tidak terus melakukan kekejaman terhadap penduduk Palestin khususnya di Gaza.

Menurut mereka, usul mengutuk serangan kejam tentera rejim itu ke atas konvoi kapal misi kemanusiaan yang dibentang di Dewan Rakyat hari ini adalah tidak memadai jika kerajaan tidak mengambil tindakan konkrit bagi menyelesaikan isu yang dihadapi penduduk Palestin secara menyeluruh.

Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tindakan tegas bagi mengalang rejim Israel perlu dilakukan kerana ia tidak akan berpuas hati dengan hanya menakluki Palestin.

''Ideologi Zionis dengan jelas menyatakan cita-cita untuk mewujudkan negara Israel agung dengan empayar yang mencakupi kawasan yang cukup luas," kata ketika membahaskan usul berkenaan di sini hari ini.

Ahli Parlimen Bentong, Datuk Seri Liow Tiong Lai menggesa kerajaan supaya memastikan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendesak Israel supaya menghentikan kepungan terhadap penduduk Gaza.

''Saya sendiri telah dimaklumkan oleh seorang pegawai Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang pernah melawat Gaza bahawa penduduknya hidup dalam keadaan mendesak dengan bekalan ubat-ubatan yang tidak mencukupi dan ketiadaan air bersih," ujarnya.

Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng pula mencadangkan supaya kerajaan mendesak Mesir agar membuka pintu sempadan di Rafah pada sepanjang masa.

''Kita tidak mahu pintu sempadan hanya dibuka sementara disebabkan isu serangan ke atas kapal misi bantuan kemanusiaan kerana ia akan menyebabkan penduduk Gaza terus menderita," katanya.

Ahli Parlimen Segamat, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, desakan harus dibuat terhadap PBB supaya mengisytiharkan gencatan senjata tanpa syarat dan memaksa pihak Israel berundur dari Gaza.

''Saluran perundangan antarabangsa juga harus digunakan bagi menghukum Israel," katanya.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin pula mencadangkan supaya OIC menubuhkan pasukan pengamannya sendiri bagi melindungi penduduk Palestin daripada kekejaman Israel.

''Mengikut undang-undang antarabangsa, negara-negara OIC boleh menghantar tenteranya ke Palestin jika mendapat keizinan negara itu tanpa perlu mendapat kelulusan PBB," katanya.

Ahli Parlimen Bachok, Nasharuddin Mat Isa mencadangkan supaya dilaksanakan tindakan sistematik bagi melumpuhkan ekonomi Israel yang kini semakin berkembang maju sehingga diterima masuk di kalangan negara Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD) pada tahun ini.

''Penduduk Gaza yang cedera yang kini terpaksa menjalani pembedahan tanpa menggunakan ubat bius perlu dibawa untuk mendapat rawatan di Malaysia," katanya.

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali pula berharap, lebih banyak rakyat Malaysia berbilang kaum menyertai misi kemanusiaan ke Gaza.

Katanya, kerajaan juga perlu mendesak PBB supaya menganggap perang itu sebagai satu jenayah bagi memastikan kekejaman terhadap penduduk Palestin tidak berterusan.

Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin turut mendesak ahli-ahli Parlimen pembangkang supaya turut serta dalam misi kemanusiaan ke Gaza.

''Saya cukup hairan kerana tiada ahli-ahli Parlimen pembangkang yang ikut serta dalam misi kemanusiaan baru-baru ini dan ia tidak sepatutnya berlaku kerana isu Gaza merentasi batas fahaman politik," katanya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula berkata, penindasan yang dialami rakyat Palestin itu berpunca daripada sikap Amerika Syarikat (AS) yang terus melindungi perbuatan ganas yang dilakukan rejim itu.

Sementara itu di Alor Setar, kerajaan negeri Kedah hari ini turut menyokong usul khas mengutuk keganasan rejim Israel yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari sambil menggesa lebih banyak usaha dilakukan bagi membantu Palestin.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, usaha-usaha yang lebih bersepadu perlu dilaksanakan bagi menghentikan kekejaman rejim Israel yang telah berlaku sejak sekian lama.

"Kita tidak boleh berputus asa, teruskan usaha, keganasan Israel ini telah lama," katanya kepada pemberita selepas majlis bersama waris sempena pendaftaran pelajar baru Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di sini hari ini.

Namun begitu YB Saifuddin Nasution (Parlimen Machang) membuat ulasan yang agak kritikal terhadap usul yang diluluskan. Lihat di http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27002:usul-kecam-israel-serlahkan-talam-dua-muka&catid=1:utama&Itemid=50

No comments:

Post a Comment