Friday 4 June 2010

DEMO MENENTANG KEGANASAN ISRAEL DI KL BERJALAN LANCAR




4 Jun 2010 selepas solat Jumaat, suatu perhimpunan demonstrasi anjuran Jawatankuas CMT (Crisis Management Team) LL4G yang diketuai oleh HALUAN Palestin telah berlangsung dengan jayanya yang dihadiri lebih kurang 10,000 penunjuk perasaan dari pelbagai lapisan masyarakat termasuk mereka dari luar negara. Perarakan dan sahutan/jeritan takbir, tahmid dan laungan kemarahan terhadap zionis Israel dan Amerika bergema disepanjang jalan dari menara tabung haji ke Kedutaan Amerika.

Setibanya 'pentas bergerak' di hadapan kedutaan Amerika, wakil CMT Sdr Zulkifli Mohd Nani menyerahkan memorandum bantahan kepada pegawai kedutaan Amerika di Malaysia. Di pentas pula wakil-wakil pertubuhan bukan kerajaan memberi ucapan yang berapi-api Di antara mereka ialah wakil HALUAN, AQSA SYARIF, PACE, MAWADDAH, ABIM, Muslim Care, Viva Palestina, Rakan masjid dan lain-lain. Di akhir ucapan dibacakan kandungan memorandum kepada para hadirin oleh wakil CMT dan Sdr Zulkifli dan do'a penutup oleh Ustaz Elias Othman.

Demonstrasi aman yang dianjurkan berjalan lancar dan terkawal. Tiada insiden tidak diingini berlaku dan pihak anggota keselamatan benar-benar profesional di dalam menjalankan tugas mereka. Kawalan pergerakan pimpinan NGOs diuruskan oleh sukarelawan muda dengan begitu profesional dan berjaya. Mereka adalah terdiri dari 100 belia hasil gabungan HALUAN SISWA dan KARISMA.

Demo ini adalah agak unik kerana ia adalah dianjurkan oleh NGO Islam yang keseluruhannya mempunyai sistem pendidikan (tarbiyah) terhadap ahli-ahlinya. Oleh itu dapat diperhatikan disiplin dan akhlak yang baik pada keseluruhan demonstrasi berjalan. Tahniah kepada JK Penganjur, para pemimpin NGO yang terlibat, para petugas dan orang ramai yang begitu berdisiplin dan mempu memberikan impak yang baik di dalam rapat umum yang dijalankan. Tahniah dan Allahu Akbar.

Ucapan Wakil AQSA SYARIF seperti berikut:-

1 comment:

  1. ALLAHU AKBAR!...
    Tahniah Aqsa Syarif...maralah wahai jund Aqsa...

    ReplyDelete